Kymenlaakson Sähkö Oy Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta
Asiakkaana 30.6.2020

Tienpitäjä tarvitsee edullista sähköä ilman riskejä

Nykyaikainen moottoritie käyttää sähköä valaistukseen, liikenteen valvonta- ja ohjaustekniikkaan sekä tienkäyttäjien palveluihin. Normaaleista ylläpitokuluista sähkön hankinnan osuus on n.10%. 
 

Pulteri on tienpidon erityisosaaja 

Destia ja YIT perustivat työyhteenliittymä Pulterin vuonna 2010 urakoimaan E18 moottoritien rakentamista Koskenkylä – Kotka tieosuudella. Vuoteen 2015 kestäneen rakennusvaiheen jälkeen Pulterin tehtävä muuttui tien kunnossapidosta huolehtimiseksi. Valtava rakennushanke toteutettiin ns. elinkaarimallilla, jossa yksityinen tieyhtiö toteutti koko rakennushankkeen ja huolehtii tien ylläpidosta vuonna 2026 päättyvän sopimuskauden loppuun asti. Tieverkosta vastaava Väylävirasto maksaa tieyhtiölle vuosittaisen korvauksen tiestä. Elinkaarimallia on käytetty viime vuosina isoissa väylähankkeissa. Se etuja ovat rakentamisen tehokkuus ja hankkeiden nopeampi aikataulu. 

E18 tien kahvila

Tienkäyttäjiä palvelemaan rakennetut kahvilat ovat osa moottoritien kokonaisuutta. Niihin on helppo pistäytyä sujuvien liittymien ja hyvien pysäköintialueiden ansiosta.

 Iso sähkönkäyttäjä 

Moottoritien 53km pituisella osuudella kuluu sähköä vuosittain n.2 GWh, mikä vastaa sadan sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Sähköliittymiä on kaikkiaan 24, valaisimia yli 2000 kpl ja satoja telelematiikkalaitteita, jotka antavat informaatiota tien käyttäjille ja kunnossapitoon. Jo suunnitteluvaiheessa on tehokas energiankäyttö otettu huomioon. Led-valaistusta ja älykästä ohjaustekniikkaa käytetään soveltuvissa kohteissa, maalämpöä kiinteistöissä ja sähköä tuotetaan myös omilla aurinkopaneeleilla. Pulterin sähköasioista vastaa projektijohtaja Kari Kytömäki. 

E18 tie tunneli

Markkinamäen tunnelissa valaistus on toteutettu osittain LED-tekniikalla. Valaistutaso säätyy automaattisesti ulkona olevan valon määrän mukaan. Automaattijärjestelmä tunnistaa normaalia hitaammin tai väärään suuntaan liikkuvan auton.

 Sähköä ilman yllätyksiä 

 Sähkön hinta pitää olla ennakoitavissa mahdollisimman hyvin budjettikausille. Yritystoiminnassa kaikkien hankintojen kustannuksia seurataan tarkkaan ja valitaan edullisimmat vaihtoehdot. Halvin yksikköhinta ei kuitenkaan aina ole asiakkaan kannalta paras vaihtoehto. Kilpailukyky syntyy kokonaisuudesta, johon kuuluu hinnan lisäksi palvelu, luotettavuus ja pidemmällä aikavälillä rakentuva yhteistyö myyjän kanssa, sanoo Kytömäki. – Käytämme sähkön hankinnassa hintasuojausta, jolla varmistamme kustannusten hallinnan hankintahetkestä noin vuodeksi eteenpäin. Nyt kun energiahinnat ovat olleet laskussa, olisi ehkä pystytty säästämään kustannuksia ottamalla enemmän riskiä jättämällä hintojen kiinnitykset myöhäisempään ajankohtaan. Toisaalta hinnat olisivat voineet myös nousta äkillisesti ja se olisi meidän kannalta huonompi vaihtoehto, pohtii Kytömäki 

Myyjän on ajateltava asiakkaan parasta 

 Hyvän myyjän on tunnettava asiakkaan liiketoiminta ja tarpeet. Silloin on mahdollista löytää juuri tälle parhaiten sopiva sähkötuote ja toimintatapa sähkön hankintaan. Pikavoittojen keräämisellä ei tässäkään kovin pitkälle pääse. Asiakkaan on aika helppo jälkikäteen nähdä, miten hankinnassa on onnistuttu ja tehdä siitä omat johtopäätökset. Myyjän ammattitaito ja aktiivisuus ovat tietysti ratkaisevia tekijöitä. Hänen on tunnettava sähkömarkkinat ja osattava suositella ja ajoittaa hankintapäätökset oikein. Vaikka asiakas tekee lopulliset päätökset, on pystyttävä luottamaan myyjän suosituksiin. Sähköalaan liittyy kuitenkin paljon sellaisia erityisosaamista, jota monellakaan ostajalla ei ole. 

telematiikka Pulteri

Telematiikka palvelee tien käyttäjiä. Porvoon ja Kotkan välillä on lähes 400 järjestelmään kuuluvaa laitetta, jotka keräävät ja välittävät tietoa olosuhteista ja ohjaavat liikennettä. Nopeusrajoituksia ohjataan etänä järjestelmästä saatavan tiedon perusteella.

Kaikki tyytyväisiä 

Yli 30 vuotta tienrakennustöissä ollut Kari Kytömäki on tyytyväinen viimeisimmän projektinsa lopputulokseen. – Tiestä tuli hyvä, käyttäjät ovat tyytyväisiä, tilaaja on tyytyväinen ja tien rakentaja on tyytyväinen. Tienkäyttäjien turvallisuus parani merkittävästi aikaisemmasta, kymmenessä vuodessa henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrä tulee pienenemään arviolta 110:llä ja kuolemantapausten määrä 30:llä. 

Tyytyväinen voi olla myös yhteistyöhön sähköyhtiön kanssa. Yhtä vuotta lukuunottamatta Kymenlaakson Sähkö on ollut kumppanimme. Paikallisena toimijana he tuntevat alueen hyvin ja meidän tarpeemme, kiittelee Kytömäki. 

Lisää luettavaa

Triplan K-kauppias Petri Miettinen

Hyvä asiakaspalvelu sujuvoittaa asiointia niin vähittäiskaupassa kuin sähkön ostamisessakin

Kivelän navetta

Onnellisten lehmien navetta – edistyksellistä tilanpitoa ja vakaahintaista sähköä

KSOY yritysmyynti

Sähkönhankinta yrityksille on pitkälle räätälöityä palvelua

Palvelut toimivat ja etätyöt sujuvat korona-aikana KSOY:ssä

Käyttökeskus siirtyi nopeasti, tehokkaasti ja luotettavasti etätyöskentelymalliin

Kymenlaakson Sähkö Oy

Seuraa Kymenlaakson Sähköä sosiaalisessa mediassa.

Kymenlaakson Sähkö Facebookissa Kymenlaakson Sähkö Instagramissa Kymenlaakson Sähkö Twitterissä Kymenlaakson Sähkö LinkedInissä Kymenlaakson Sähkö Youtubessa

www.ksoy.fi