Kymenlaakson Sähkö Oy Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta
Asiakkaana 21.4.2020

Tärkeintä asiakassuhteessa on palvelu – leipomossa asioiden on sujuttava ajallaan

Leipomoyrittäjän elämässä ei ole aikaa jättää hoidettavia asioita pöydälle sen takia, että asiaa hoitavaa henkilöä ei tavoita tai asian hoitaminen jää tältä puolitiehen. Toimivassa asiakassuhteessa hyvä palvelu on avainasia.

Reittisen leipomossa tuoksuu leipä. Iltapäivällä toimistohuoneessa vallitsee rauhallinen hetki. Leipätoimitukset on tehty ja leipomon puolella leipäjuuri puhisee iloisesti seuraavan päivän taikinaa varten.

Yrittäjä Marko Kataikko miettii kysymystä, mitä tarkoittaa hyvä palvelu.

– Kyllä meillä on vaihtunut niin pankki kuin vakuutusyhtiökin sen takia, että asiakaspalvelu ei pelaa, miettii Kataikko. – Asioiden hoitamisen taito ja oikean henkilön tavoittaminen silloin, kun palvelua tarvitsee, on tärkeintä.

Marko Kataikon työpäivä alkaa puoliltaöin taikinan teolla. Leipominen, nostatus, paistaminen, jäähdytys, viipalointi ja pakkaaminen tehdään aamuyöllä. Leipomossa uurastavat ammattilaiset osaavat asiansa. Valmista pitää olla klo 6, sillä aamulla leivän on oltava tuoreena kaupassa asiakkaita varten.

– Kun sitten iltapäivällä pääsee paperitöiden kimppuun, olisi hyvä, että ne saisi kerralla hoidettua. Nukkuakin pitäisi.

Sähköasiat kunnossa

Kymenlaakson Sähkön palveluun Kataikko on ollut tyytyväinen. Sähköä ostetaan leipomon lisäksi omakotitaloon ja kahteen vapaa-ajan asuntoon.

– Asiakassuhde Kymenlaakson Sähkön kanssa ollut olemassa niin kauan, kun muistan. Sopimusten uudistamisista pidetään huolta ja asiat hoidetaan loppuun saakka. Meillä ei ole ollut pahemmin katkojakaan, vaikka maaseudulla ollaan. Alussa meillä turvana oli traktorikäyttöinen aggregaatti, mutta senkin sai jättää pois käytöstä, kun ei ollut tarvetta.

Palvelut auttavat arjessa

Kymenlaakson Sähkön palveluista Kataikolla on käytössä häiriöinfo, jossa sähkökatkoksista tulee heti tekstiviesti kännykkään. 

– Leipomoon aamuyöllä tuleva katko olisi harmillinen, sillä paistouuni on kehtoarinauuni, jossa leivät liikkuvat paiston aikana. Jos sähkö loppuu, liikkuminenkin loppuu ja paisto epäonnistuu. Onneksi niin ei ole käynyt. Häiriöinfosta onkin enemmän apua kodin ja vapaa-ajan asuntojen tapahtumien seuraamisessa. Toinen vapaa-ajan asunnoista sijaitsee pohjoisessa. Sähkönkäytön muutos kertoisi heti, että jotain tarkistamista vaativaa on tapahtunut kiinteistössä.

– Toinen hyvä palvelu on Online-palvelu, josta näkee kulutustiedot. Meillä kotona lämmitysmuoto vaihtui maakaasusta maalämpöön ja vaikka sähkön kulutus nousi, kokonaisuudessaan energiakustannukset putosivat selvästi. Kehitystä on ollut mielenkiintoista seurata, kertoo Kataikko.

Elämää helpottaa vielä e-lasku, joka on käytössä sähkölaskujenkin maksamisessa. Kun laskut tulevat suoraan verkkopankkiin, säästyy aikaa, eikä tarvitse huolehtia maksupäivistä. Onhan se samalla myös oma ekoteko.

Ympäristöasiat ovat tärkeitä

Ekologisuus, energian säästäminen ja uusi tekniikka kiinnostavat Kataikkoa, joka on koulutukseltaan sähköasentaja.

Valaistuksessa on siirrytty ledeihin. Talouteen on tulossa hybridiauto kotiin tuleva latauslaite on harkinnassa.  Aurinkopaneelitkin kiinnostavat, mutta Kataikko odottaa vielä kehityksen kulkua.

– Akuston kehittyminen kiinnostaa, samoin ratkaisut, joissa paneeleita ei tarvitsisi asentaa katolle, sillä vanhojen kattojen huolto paneelien kanssa askarruttaa.

Leipomosta lähtee päivässä noin tuhat leipää maailmalle

Sitten leipomoon. Komeat leipäuunit odottavat rivissä seuraavan yön urakkaa. Reittisen leipä tehdään kokonaan kotimaisista jauhoista. Ruisleivissä on ruisjauhon lisäksi pelkästään vettä, suolaa ja leipäjuurta. Uuneissa valmistuu ruisleipien lisäksi hiivaleipiä, jotka nostatetaan hiivan avulla. Asiakkaat löytävät leivät lähimarketeista sekä Karhulan torilta, jossa Reittisen leipää myydään keskiviikkoisin ja lauantaisin.

Leipomossa on töissä Markon lisäksi viisi ammattilaista.  Myös omat pojat Matias 17 v. ja Valtteri 14 v. ovat tiukasti mukana työssä auttamassa siellä, missä ehtivät ja voivat. Pojat edustavat Reittisen leipomossa jo neljättä sukupolvea, sillä leipomotoiminnan aloitti poikien isomummo Adele Reittinen lähes 60 vuotta sitten.  Siltä ajalta on peräisin myös leipäjuuri, jolla ruisleipä vieläkin tehdään.

Millainen leipä on parasta, Marko Kataikko?

– Kyllä se on meidän perinteinen ruisleipämme. Vähän lämpimänä vielä ja levitettä päällä, ei muuta.

Tästä asiasta on helppo olla sama mieltä.

Marko Kataikon vapaa-aikaan antaa vauhtia lasketteluharrastus ja moottoripyörät, joiden kanssa puuhataan poikien kanssa. Polku leipomoyrittäjäksi kulki satamatöiden ja maanviljelyksen kautta. – Parasta leipomotyössä on työn itsenäisyys ja se, että voi antaa omille pojille mahdollisuuden jatkaa leipomoperinnettä.

Jätä kommentti tästä artikkelista

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Sähkösopimuksiin tai asiakkuuteesi liittyvissä asioissa ota yhteys asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@ksoy.fi

*
*

Lisää luettavaa

Palvelut toimivat ja etätyöt sujuvat korona-aikana KSOY:ssä

Käyttökeskus siirtyi nopeasti, tehokkaasti ja luotettavasti etätyöskentelymalliin

Koronatilanne on vaatinut muutoskykyä ja joustavuutta

Asiakaspalvelu ja yksityismyynti ovat sopeutuneet koronatilanteeseen hyvin

Asiakkaat kysyvät sähkön siirrosta

Kymenlaakson Sähkö Oy

Seuraa Kymenlaakson Sähköä sosiaalisessa mediassa.

Kymenlaakson Sähkö Facebookissa Kymenlaakson Sähkö Instagramissa Kymenlaakson Sähkö Twitterissä Kymenlaakson Sähkö LinkedInissä Kymenlaakson Sähkö Youtubessa

www.ksoy.fi