Kymenlaakson Sähkö Oy Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta

Sähköpyörien suosio kasvaa vauhdilla – miten valitset sopivan mallin? 

Sähköpyörien myynti nousee taas uuteen ennätykseen ja tarjolla on huima määrä erilaisia vaihtoehtoja.  Miten valitset sen oikean, kun tekniikka ja ominaisuudet kehittyvät joka vuosi?

Sähköpyöriin tulee joka vuosi uusia ominaisuuksia. Akkujen teho kasvaa, tarjolla alkaa olla tupla-akkuisia ja jopa kaksivetoisia pyöriä, automaattia muistuttava vaihteisto tekee tuloaan ja älyn määrä laitteissa lisääntyy. Yksin näistä asioista moni löytää kimmokkeen sähköpyörän hankintaan.

Käyttötarve keskiössä

Vaan miten valita itselleen sopiva malli?

Ensin pitää ratkaista, haluaako pyörän, jossa sähkömoottori vain keventää polkemista, vai laitteen, joka kulkee sähkömoottorilla ilman polkemistakin.

Jos moottori avustaa kulkua vain poljettaessa, teho jää alle 250 watin ja huippunopeus enintään 25 kilometriin tunnissa, laite rinnastuu perinteiseen polkupyörään. Jos moottori on tehokkaampi, pyörä pitää vakuuttaa. Jos teho nousee yli tuhannen watin ja pyörä yltää 45 kilometrin tuntinopeuteen, laite on sekä vakuutettava että rekisteröitävä, sillä se rinnastuu mopoon. Ajokorttia ei kuitenkaan tarvita.

Toinen pohdinnan aihe on pyörän tyyppi. Retkipyörä toimii hyvin kaupunkiympäristössä. Jos poikkeat poluille, sähkömaastopyörä saattaa olla sopivampi. Paksurenkaiset niin sanotut läskipyörät ovat parhaimmillaan pehmeillä alustoilla, hiekassa ja lumessa. Asfaltilla ne ovat raskaita poljettavia ja syövät akkua nopeasti. Sähköavusteisena saa tavarankuljetuspyöriä ja jopa kokoon taittuvia pyöriä, jollaisen voi ottaa mukaan junaan tai bussiin. Aktiivisimmille harrastajille, kuten alamäkipyöräilijöille, on omat mallinsa.

Tekniikkaakin kannattaa silmäillä. Sähkömoottori sijaitsee etupyörän navassa, takapyörän navassa tai polkimien kohdalla. Etuvetoinen pyörä kulkee hyvin hangessa mutta vaatii alkuun totuttelua. Keskimoottorinen tuntuu heti tutulta ja on ajossa tasapainoinen. Keinoälyllä voidaan ohjata muun muassa sitä, käynnistyykö moottori pehmeästi vai täysillä ja säätää ajettavuutta polkijan tarpeiden mukaan. Älykäs sähköpyörä on siis peruslaitetta miellyttävämpi kulkuväline.

Valmistajat ilmoittavat pyörilleen melko optimistisia, yli sadan kilometrin toimintamatkoja. Motivan mukaan tyypillisellä sähköavusteisella pyörällä pääsee 35–60 kilometriä riippuen maastosta, kuormasta ja ajotavasta. Akun tyhjennyttyä pyörää voi toki polkea perinteiseen tapaan, joskin tekniikan lisäpaino tekee polkemisesta raskaahkoa.

Hintaan huojennusta

Hankintana sähköpyörä on perinteistä pyörää kalliimpi. Alle tuhannen euron pyöriäkin on tarjolla, mutta pääsääntöisesti vasta muutaman tuhannen euron pyörät ovat osiltaan laadukkaita ja ominaisuuksiltaan monipuolisia. Intohimoinen harrastaja voi toki sijoittaa kulkuvälineeseensä kymppitonninkin.

Huojennusta hintaan saa, jos voi käyttää hyväkseen vanhan auton romutuspalkkion. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää enintään tuhat euroa romutuspalkkiona, kun uushankinta on sähköavusteinen polkupyörä. Toinen tapa on neuvotella työnantajan kanssa työsuhdepolkupyörästä. Tänä vuonna polkupyöräetu on tuloverovapaa 1 200 euroon saakka.

Käyttökustannuksiltaankin sähköpyörä on perinteistä polkulaitetta kalliimpi. Sähkö maksaa, ja muutaman sadan euron hintaisen akun joutuu uusimaan tyypillisesti 3–5 vuoden välein.
Motiva muistuttaa lisäksi, että sähköpyörä tulisi huollattaa ammattilaisella kerran tai kahdesti vuodessa, jotta se pysyy sähkö- ja liikenneturvallisena. Omatoimihuollot on syytä rajata lähinnä pyörän puhdistamiseen ja tietenkin akun lataamiseen.

Useimmista pyöristä akun voi irrottaa. Akku ladataan omalla laturillaan sisätiloissa, mikä kestää tyypillisesti 3–6 tuntia. Sähköpyörän akku ottaa latauksessa virtaa vain vähän, joten sen voi turvallisesti ladata kodin seinäpistokkeesta, toteaa Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry. Jos akkua ei voi irrottaa, pyörän joutuu lataamaan ulkosalla tai pyöräkellarissa. Taloyhtiössä on tarkistettava, että tämä on sallittua. Jos et aja talvella, lataa akku noin 70 prosenttiin ennen säilytystä.

Vakuutus varalle

Kallis sähköpyörä kannattaa vakuuttaa tai ainakin tarkistaa, korvataanko ilkivalta ja pyörän varastaminen kotivakuutuksesta. Vakuutusyhtiöiden ehdot vaihtelevat. Rajattu on esimerkiksi, kuinka kalliita pyöriä korvataan. Tapaturmavakuutus antaa turvaa pyöräilijälle itselleen. Vastuuvakuutus taas auttaa toisille aiheutetuissa vahingoissa.

Uusi ajopeli kannattaa myös valokuvata. Siihen kannattaa merkkauttaa omat tunnistetietonsa vaikkapa turvasirulle – sekä tietenkin kirjata tiedot itselleen muistiin. Tämä helpottaa pyörän palautumista omistajalleen, jos se varastetaan.

Vinkkejä sähköpyörän valintaan löydät internetistä helposti hakusanoilla ”Sähköpyörän ostajan opas”. Bosch tarjoaa myös laskurin, johon tietoja syöttämällä saa arvion siitä, kuinka pitkälle milläkin pyörällä pääsee sähköavusteisesti.

 

Lisää luettavaa

Paljonko polttopuuta pitää ostaa talveksi? Mikä on heittomotti?

Näin paljon pienennät hiilikuormaa siirtymällä päästöttömään sähköön

Harkinnassa sähköauto? Ota huomioon nämä asiat

Sähköntuotannolla merkittävä rooli hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä

Aurinkosähkön hiilijalanjälki on energiamuodoista pienimpiä

Kymenlaakson Sähkö Oy

Seuraa Kymenlaakson Sähköä sosiaalisessa mediassa.

Kymenlaakson Sähkö Facebookissa Kymenlaakson Sähkö Instagramissa Kymenlaakson Sähkö Twitterissä Kymenlaakson Sähkö LinkedInissä Kymenlaakson Sähkö Youtubessa

www.ksoy.fi