Kymenlaakson Sähkö Oy Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta

Auton oikeanlainen esilämmitys säästää sekä moottoria että rahaa

Auton esilämmitys säästää sekä moottoria että rahaa

Moottorin esilämmitys pienentää polttoaineenkulutusta ja pakokaasupäästöjä. Sisätilojen esilämmittäminen tuo mukavuutta ja parantaa liikenneturvallisuutta.  Vältä kuitenkin hukkalämmitystä. 

Lohkolämmitin on tuttu sana suurimmalle osalle autoilijoista. Auton pitäminen ”tolpassa” on hiukan vähentynyt, koska nykymoottorit käynnistyvät pakkasilla luotettavammin kuin vanhemmat bensa- ja dieselmoottorit.

Moottoreiden ja moottoriöljyjen kehittyminen ei ole kuitenkaan häivyttänyt esilämmittämisen tärkeyttä. Moottorin lisäksi myös auton sisätiloja kannattaa lämmittää ennen ajoa.

Erilaiset esilämmittimet

Nykyisin puhutaan moottorinlämmittimistä, sillä tarjolla on erityyppisiä lämmitinratkaisuja. Omaan autoon sopiva lämmittimen tyyppi ei ole sattuman sanelemaa, vaan suuret lämmittimien valmistajat pyrkivät tekemään parhaan mahdollisen lämmitinratkaisun jokaiseen yksittäiseen moottoriin.

Perinteinen lohkolämmitin on kiinni sylinterilohkossa, ja sen avulla lämmitetään moottorin jäähdytysnestettä. Kaikki nykymoottorit eivät kuitenkaan mahdollista vastuselementin asennusta, ja lohkolämmitin onkin tehnyt tilaa letku- ja säteilylämmittimille.

Letkulämmitin asennetaan öljynjäähdyttimen tai lämmityslaitteen letkuun, ja sen kanssa voidaan käyttää myös kiertovesipumppua. Säteilylämmitin asen­netaan sylinterilohkon tai öljypohjan kylkeen. Koska lämpö siirtyy johtumalla nesteeseen tai moottoriöljyyn, säteily­lämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta se on mahdollista asentaa useimpiin uusiin autoihin.

Tunnetuimmat moottorinlämmitinvalmistajat ovat norjalainen DEFA (www.defa.com) ja ruotsalainen Calix (www.calix.fi).

Moottorinlämmittimen asennus kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi, joten omaan autoon sopivan lämmittimen tyyppiä ei tarvitse tietää hankintapäätöstä tehtäessä. Autoon asennetun lämmittimen tyyppi kannattaa kuitenkin pitää mielessä, sillä se vaikuttaa lämmitysaikaan. DEFA:n Internet-sivuilta saa rekisterinumerolla tiedon kyseisen valmistajan suosittelemasta lämmittimestä.

Lämmitintyypit

1. Lohkolämmitin, 2. Letkulämmitin, 3. Säteilylämmitin

Muista oikea asennus

Moottorinlämmittimen lisäksi autoon kannattaa hankkia ainakin sisätilalämmitin ja mahdollisesti myös ylläpitolaturi, joka lataa akkua silloin, kun auto on kiinni verkkovirrassa.

Sisätilalämmittimet ovat nykyään erittäin kompakteja, ja kiinteästi esimerkiksi keskikonsolin sivuun asennettava lämmitin liitetään lämmitysjärjestelmään siistillä johtosarjalla – kotikäytöstä tutut pistorasiat alkavat olla historiaa.

– Sisätilojen lämmittämiseen saa käyttää vain tähän tarkoitukseen suunniteltua sisätilanlämmitintä. Lämmitin on syytä asentaa kiinteästi, ettei sen suuntaus muutu. Ikkunoiden tai ovien välistä vedetyt jatkojohtoviritykset ovat hengenvaarallisia, mustuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Lämmittimen asennus

Esilämmitys kannattaa

VTT testasi viime syksynä DEFA:n toimeksiannosta auton sähkölaitteiden käytön vaikutusta polttoaineenkulutukseen ja lähipäästöihin. Normaalia kylmäkäynnistystilannetta jäljitelleiden mittausten perusteella akun varaaminen ja moottorin esilämmitys pienentävät merkittävästi terveydelle haitallisia pakokaasupäästöjä ja jonkin verran myös polttoaineenkulutusta.

Kaikki polttomoottoriautossa käytettävä sähkö tehdään polttoaineella. Testin mukaan moottorin esilämmitys säästää autossa kuin autossa, mutta polttoaineensäästö on sitä suurempaa, mitä vanhempi auto on. Myös uusissa autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.

Sisätilalämmitintä käytettäessä lasit ovat liikkeelle lähdettäessä huurteettomia ja matkustamo lämmin, mikä parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta ja ajomukavuutta.

Vältä hukkalämmitystä

Yli kolme tuntia kestävä moottorin esilämmittäminen on hukkalämmitystä. Sopiva esilämmitysaika (katso taulukko) kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Sisätilalämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia.

Uudemmissa automalleissa ei taloudellisessa mielessä tarvita esilämmitystä, kun lämpötila on plussan puolella. Jos kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä, polttoaineenkulutus voi nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon. Esimerkiksi takalasin ja peilien turha lämmittäminen saattaa lisätä kulutusta yli 0,5 l/100 km.

Sisätiloja voidaan lämmittää myös polttoainetoimisella lisälämmittimellä. Lämmitysjärjestelmät tukevat toisiaan, ja moottorinlämmittimeen yhdistetty ylläpitolaturi on polttoainetoimisen lämmittimen käyttövarmuuden kannalta tärkeä varuste.

Sähköisten esilämmittimien lämmitysajat ulkolämpötilaesilämmitysaika

  • +5 … –5°C 0,5–1 tuntia
  • –5 … –10°C 1–2 tuntia
  • alle –10°C 2–3 tuntia

Lyhempi aika riittää lohko- ja letkulämmittimelle, pidempi aika on säteilylämmittimen tarvitsema lämmitysaika.

Muista turvallisuus

  • lämmitystolpan kansi on pidettävä aina lukittuna
  • lämmittimen johtoa ei saa jättää kiinni pistorasiaan
  • lämmittimen johdon kanssa ei pidä käyttää jatkojohtoa

Jätä kommentti tästä artikkelista

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Sähkösopimuksiin tai asiakkuuteesi liittyvissä asioissa ota yhteys asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@ksoy.fi

*
*

Lisää luettavaa

Uusilla astian- ja pyykinpesukoneilla energiaa ja vettä säästyy aivan itsestään

Millaiset led-valot ja millainen led-lamppu? Valaistussuunnittelijan vinkit suunnitteluun ja lampun valintaan

viilennä viisaasti

Viilennä viisaasti kesähelteillä – jos muu ei auta, ota koneet avuksi

lämmitys kesäasentoon

Laita lämmitys kiinni kesäksi – säädä myös ilmanvaihtokoneen asetukset kesäasentoon

Yrtit kuivuvat huoneenlämmössä

Kuivaamalla saat sadon talteen pienellä energialla – yrtit kuivuvat jo huoneenlämmössä

Kymenlaakson Sähkö Oy

Seuraa Kymenlaakson Sähköä sosiaalisessa mediassa.

Kymenlaakson Sähkö Facebookissa Kymenlaakson Sähkö Twitterissä Kymenlaakson Sähkö LinkedInissä Kymenlaakson Sähkö Youtubessa

www.ksoy.fi