Kymenlaakson Sähkö Oy Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta
Verkossa 28.8.2018

Aika vaihtaa mittauskeskus uuteen? Linnunpesä on turvallisuusriski.

Linnunpesä, jyrsijöitä tai jännitteellisiä osia näkyvillä?

Mittauskeskus on se kaappi, jonka sisällä on sähkömittari ja sulakkeet. Vaikka sähkömittari on sähköverkkoyhtiön omaisuutta, kaappi on muuten sähkönkäyttäjän omaisuutta ja vastuulla. Turvallisuussyistä se on syytä aika ajoin vaihtaa uuteen.

– Joskus mittauskeskus on ilman ovea, ja sieltä löytyy linnunpesä tai hiiret ovat jyrsineet johtoja. Silloin se on jo selkeä turvallisuusriski ja pitää nopeasti vaihtaa uuteen, kertoo mittausvastaava Ville Saira Kymenlaakson Sähköverkosta. Yleisohjeena voisi sanoa, että jos mittauskeskus on tehty puusta, se on todennäköisesti tullut tiensä päähän. Myös muuten huonokuntoinen keskus on uusittava.

Mittauskeskuksen vaihto uuteen tapahtuu ottamalla yhteyttä sähköurakoitsijaan, joka käytännössä hoitaa uuden kaapin paikalleen ja huolehtii siitä, että verkkoyhtiö käy asentamassa sähkömittarinsa tähän uuteen mittauskeskukseen. Kustannusarvio asennuksineen liikkuu n. 1 000 euron tietämillä. Asennustyöstä voi tehdä kotitalousvähennyksen verotuksessa.

Verkkoyhtiön ja sähkönkäyttäjän vastuuraja kulkee liittämiskohdassa

Kun sähköt tilataan kotiin, verkkoyhtiö rakentaa sähköverkon liittämiskohtaan saakka. Se on usein tontin rajalla sähköpylvään päässä tai rajalla jakokaapissa. Verkkoyhtiö myös vastaa sähköverkosta tuohon liittämiskohtaan saakka. Siitä eteenpäin sähköverkko on asiakkaan vastuulla.

– Käytännössä asiakkaan osuus tarkoittaa liittymisjohtoa, joka kulkee liittämiskohdasta mittauskeskukseen saakka ja sähköverkkoa siitä eteenpäin taloon, kertoo liittymävastaava Sirpa Jokisalo. Mittauskeskus on asiakkaan omaisuutta, siksi sen uudistaminen on asiakkaan vastuulla.

Vastuurajalla on merkitystä, kun vikoja korjataan

Verkkoyhtiö vastaa verkon toiminnasta ja korjaamisesta liittämiskohtaan saakka, siitä eteenpäin korjauslaskun maksaa asiakas eli sähkönkäyttäjä.

– Vikaa ei ole aina helppo paikallistaa. Oman vikaantuneen sähkölaitteen kyllä tunnistaa, mutta jos sähköt toimivat kummallisesti, joskus toimivat joskus eivät tai sulakkeet palavat jatkuvasti, on hyvä pyytää sähköurakoitsija paikalle tarkistamaan tilanne. Jos sähköt katoavat kokonaan ja on epäselvää, missä vika sijaitsee, on parasta soittaa vikapalveluumme 05 778 0222. Käyttöpäivystäjä voi tarvittaessa kutsua asentajan vikapalvelukäynnille. Jos vika löytyy asiakkaan verkosta tai laitteista, asentajan työstä laskutetaan 100 euron suuruinen vikapalvelumaksu. Pienet korjaukset, esim. pääsulakkeen vaihto, sisältyvät maksuun, kertoo Sirpa.

LIITTÄMISKOHTA tarkoittaa tätä: Se on sähköverkkoon liittyjän ja sähköyhtiön välinen omistus- ja vastuualueen raja. Se määritellään liittymissopimuksessa. Ilmajohtoverkossa se on pylvään päässä ja maakaapeliverkossa tontin rajalla tai rajan läheisyydessä sijaitsevassa jakokaapissa. Haja-asutusalueella voit itse vaikuttaa uuden liittymän liittämiskohtaan sopimalla siitä maastosuunnittelijan kanssa. Vanhan liittymän liittämiskohdan muutoksesta voit pyytää erillisen tarjouksen.

Jätä kommentti tästä artikkelista

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Sähkösopimuksiin tai asiakkuuteesi liittyvissä asioissa ota yhteys asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@ksoy.fi

*
*

Lisää luettavaa

Muista pyytää kaapelinnäyttö ennen kuin kaivat – sähköjohdot kulkevat entistä enemmän maan alla

Sähköverkon työkohteet löytyvät investointikartasta

Mitä tapahtuisi, jos sähkökatko kestäisi valtakunnassa koko vuorokauden? – 24 tuntia ilman sähköä

Käyttökeskuksessa toiminnot hoidetaan rauhallisesti, vaikka syysmyrsky pauhaisi

Näin sähkönkäyttäjä ruokkii verokarhua – neljä faktaa veroista ja sähkön siirtohinnoista

Kymenlaakson Sähkö Oy

Seuraa Kymenlaakson Sähköä sosiaalisessa mediassa.

Kymenlaakson Sähkö Facebookissa Kymenlaakson Sähkö Instagramissa Kymenlaakson Sähkö Twitterissä Kymenlaakson Sähkö LinkedInissä Kymenlaakson Sähkö Youtubessa

www.ksoy.fi